Long time...

Jaha, då var man tillbaka här igen och behöver knappast uppdatera på vad som hänt sen sist för även om det va evigheter sen jag skrev så gör jag inget annat än att väntar och väntar nu...

Är nu i v. 37 och så här står det i graviditetskalendern:

Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det.

Vikt 3 kg.

Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat.

Jag hade gått upp 12 kilo hitills den här graviditeten till skillnad från när Viggo låg i magen då vågen visade +25 kilo. Nu har jag senaste fyra-fem dagarna gått back nästan 4 kilo på grund av den hämska magsjukan jag åkte på i slutet på förra veckan.
Känner verkligen hur min magsäck krympt då jag inte alls kan svulla lika mycket...men det är nog snart back to normal.



Igår va jag totalt jäkla less på att bara sitta hemma. Jag behövde komma iväg och göra nånting och eftersom jag och O har helt olika viljor blev det en kompromiss. Först Biltema för inköp av lite bil-delar (en del visserligen till min bil så jag ska väl inte klaga) och sen en sväng på HM.
Jag har hitills i princip knappt inhandlat nånting till bebisen och vi har istället fått ärva en massa fint och så har mina söta föräldrar hjälpt till och bidragit med lite saker.
Hursomhelst så inhandlades en rosa filt, då jag ansåg att storebrors kill-filtar inte duger riktig och en liten minimössa att ta på sig när man tittar ut i stora vida världen.


Nu ska jag rycka upp mig och fräscha upp mig så gott jag kan för att bege mig iväg en stund. Blir så seg av att bara sitta här hemma och känna efter hur höggravid och trött jag är och dessutom går ju tiden så sakta då.

Ska hjälpa syrran och hämta hennes söt-fisar i eftermiddag så då tar jag med Viggo hem till dom och hänger där. Perfekt eftersom O ändå skulle ut till garaget och sin andra älskling;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0